Az óbudai Szent Margit Rendelőintézet fejlesztése a lean elveknek megfelelően : Egy egészségügyi intézmény elindulása a lean tanuló szervezetté válás útján

Horváth, Krisztina (2010) Az óbudai Szent Margit Rendelőintézet fejlesztése a lean elveknek megfelelően : Egy egészségügyi intézmény elindulása a lean tanuló szervezetté válás útján. Thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Az elmúlt években egyre inkább fókuszba kerültek a nemzetközi sajtókban az egészségügy átalakításai, változásai. Kutatások sora jelent meg, melyekben az egészségügy karcsúsítását, ésszerűsítését vizsgálják és tanulmányozzák, s mindezt egy, a japán filozófiából kibontakozó menedzsment elv alapján teszik. Ez pedig nem más, mint a lean menedzsment. Az egészségügyi ellátás az elmúlt években Magyarországon is számos változáson ment keresztül, amelyek hol így, hol úgy, de mindenképpen befolyásolták az egészségügyben dolgozók munkáját. Erről általánosságban sajnos az mondható el, hogy nem minden intézkedés érte el a kívánt hatást, illetve hatékonyságot. Azonban a karcsú menedzsment az ebből (is) adódó problémákra megoldást jelenthet. A lean egészségügy szemlélet elterjedése hazánkban még új keletű, azonban az iránta való egyre nagyobb érdeklődésből úgy tűnik, nem hanyagolható el az ezzel való foglalkozás. Az elmúlt években a politikai pártok által kezdeményezett változások még inkább az egészségügyi szolgáltatásra irányították az emberek figyelmét. Véleményem szerint, aki az egészségügy, illetve akár csak egy egészségügyi intézmény reformálását kezdeményezi, nagy feladatot vállal, hiszen emberek munkája, sőt ellátása, élete függhet attól, hogy milyen változtatásokat indikál. Dolgozatom elején írtam az egészségügy helyzetéről hazánkban, bemutattam a lean menedzsmentet, mint japán termelési filozófiát. Majd rámutattam a karcsú menedzsment és az egészségügyi szolgáltatásban rejlő megvalósítási lehetőségekre is. Szerencsére lehetőségem nyílt a téma gyakorlati vizsgálatára is, mivel az óbudai Szent Margit Rendelőintézet Neurológiai osztályán folytattam ezirányú vizsgálatokat. Ezt követően pedig részt vehettem egy ott zajló fejlesztési projektben. Az intézményben tapasztaltak alapján elkészített elemzéseimben a következő kérdésekre kerestem a választ: hogyan lehet hazánkban egy egészségügyi intézményt a karcsú menedzsment elveinek megfelelően fejleszteni? Mi az, amely befolyásolhatja (segítheti, illetve gátolhatja) az elérni kívánt célt? Mire van szükség ahhoz, hogy a vizsgált rendelőintézet lean tanuló szervezetté váljon? Véleményem szerint hosszú távon úgy lehet sikeresen alkalmazni ezeket az elveket, ha az intézmény, mely ezt a szemléletet követi és képviseli, lean tanuló szervezetté válik. Ez azonban egy rendkívül hosszú tanulási folyamat eredménye. A lean tanuló szervezet kialakulásának egyik kulcsfontosságú momentuma ugyanis a szervezet tanulási folyamatának elsajátítása, azaz meg kell tanulnia tanulni a problémáiból, azoknak megoldásából és az így szerzett tapasztalatokból. Ez a folyamat a Szent Margit Rendelőintézet esetében is nemrég kezdődött csak el. A dolgozatomban feltérképeztem a vizsgált szervezetben azokat a területeket, melyekben még fejlesztési potenciált láttam, valamint igyekeztem azon képességeit, támogató erőit is megtalálni, melyek a jövőben segíthetik az intézményt a lean tanuló szervezetté válás útján. A dolgozatban rámutattam arra is, nem elég a lean módszerek megfelelő alkalmazása és adaptálása egy szervezet életében, azt hosszú távon fenn is kell tudni tartani. Ez pedig úgy valósulhat meg a leghatékonyabban, ha kellő érzékenységgel rendelkeznek a fejlesztők, legyen szó belső vagy külső fejlesztőkről, a szervezetfejlesztési kérdések iránt is. Hiszen a karcsú menedzsment nem csupán jól kitalált módszerek alkalmazása rövid távon, hanem egy hosszú távot meghatározó és befolyásoló vállalati filozófia. Ehhez szükség van arra, hogy a résztvevők, vezetők és alkalmazottak, egyaránt partnerek legyenek a változási folyamatban. Ezáltal a szervezetben megvalósulhat a szervezeti tanulás, melynek köszönhetően az intézmény elindul a lean tanuló szervezetté válás útján. Eközben képes lesz persze egyre rugalmasabban alkalmazkodni a változó környezethez és így hatékonyabban, eredményesebben boldogulhat az egészségügyi szolgáltatók piacán. Hiszem, hogy a magyar egészségügyben fellelhető problémákra és nehézségekre a karcsú menedzsment filozófiája és módszerei megoldást nyújthatnak. A siker eléréséhez azonban szükség lenne a megfelelő gondolkodásmód kialakítására, amely magával hozná a magyar egészségügyben bekövetkező szemlélet-és kultúraváltást is. Meglátásom szerint, ez rövid távon nem fog bekövetkezni, azonban bízok benne, hogy az alulról jövő kezdeményezésnek köszönhetően egyre több intézmény fel fogja ismerni a karcsúsításban rejlő fejlesztési lehetőségeket, ahogy azt az óbudai Szent Margit Rendelőintézetben is tapasztalhattam.

Item Type:Thesis
Subjects:Management, business policy
Social welfare, insurance, health care
ID Code:3511
Specialisation:Gazdálkodási-közgazdász tanár szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:26 Jul 2011 13:03
Last Modified:02 Jul 2016 20:32

Repository Staff Only: item control page