Gyakorlat teszi a mestert: Az improvizáció fejlesztése az újságírói interjúhelyzetben

Kalánová, Barbara (2022) Gyakorlat teszi a mestert: Az improvizáció fejlesztése az újságírói interjúhelyzetben. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
573kB

Absztrakt (kivonat)

Vannak olyan tevékenységek, amik esetében nem teljesen egyértelmű, fejleszhetők-e, ilyen az improvizáció is (Gonda, 1997), amit általában a színházzal hoznak összefüggésbe (Hatházi 2001-2003). Hipotézisem az volt, hogy az improvizáció fejleszthető, és hogy az improvizációt tekinthetjük készségnek. A szakirodalmi áttekintésből kiderült a színházban alkalmazott improvizációról, hogy fejleszthető, s léteznek gyakorlatok, amelyek az improvizáció fejlesztésére szolgálnak. Az improvizáció megnevezése nem egységes, ugyanis bár Demarcsek (2013) és Bokor (2018) készségnek nevezi, több kutató teljesen más megnevezést társít hozzá. Kutatásom során a szakmában tevékenykedő és abban jártas hat újságíróval készítettem interjút, akik a sportújságírás, a politikai újságírás és a kulturális újságírás területén interjúztatnak. Az improvizáció kutatásom alapján fejleszthető. Ahogyan az újságíró elsajátít és fejleszt egy-egy olyan összetevőt, amely az improvizációhoz szükséges úgy tud egyre jobban improvizálni az interjúhelyzetekben. Az improvizáció fejlesztéséhez szükséges tényezőket: felkészültség, jártasság, nyitottság, koncentráció, tapasztalat, nonverbális kommunikáció ismerete, illemtudás, tudatos jelenlét, önreflexió, részletekre való odafigyelés, kreativitás, önismeret, szakmai tanácsok befogadása, magabiztosság, önkritika, célorientáltság, rugalmasság, kérdezéstechnika, stresszkezelés, beszédkészség, problémamegoldás, befolyásolás, emlékezés, érzelmi intelligencia A kutatásom alapján sincs végleges álláspont arról, hogy az improvizáció, amit az interjúhelyzetek alatt alkalmazunk, kizárólag egy készség lenne, azonban a kijelentést sem nevezhetjük tévesnek, csupán nem pontosnak, féligazságnak. Elképzelhető, hogy az improvizációnak az élet különböző területein más-más jelentése van. Az újságírói szakmában, az egyes területek újságírói vagy készségnek vagy kompetenciának nevezik meg, illetve nem rendelik egyik kategóriába sem. A kutatásom kiértékelésével kapott eredmények és az újságírók által javasolt improvizációt fejlesztő módszerek a továbbiakban az újságíró szakirányú továbbképzés tantervének részét képezhetik, illetve a média- és kommunikációtudományi képzések egyik tantárgyát tehetné ki az improvizáció fejlesztése.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Azonosító kód:15190
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 09:01
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 09:01

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap