Média a gyermekek kezében - avagy neveljük-e médiatudatosságra óvodásainkat?

Soós, Fanni (2022) Média a gyermekek kezében - avagy neveljük-e médiatudatosságra óvodásainkat? BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Absztrakt (kivonat)

A Nemzeti alaptantervben (2020) foglaltak szerint a médiára vonatkozó ismeretek átadása az általános iskola első évfolyamán kezdődik más tantárgyak keretein belül, azonban önálló tárgyként csak a 12. évfolyamon oktatják. Ugyanakkor nap mint nap szembesülhetünk vele, hogy a digitális eszközöket az általános iskolát még meg sem kezdők is kezükben tartják, mi több, jól kezelik. A kérdés az, hogy a gyermekek kapnak-e a kezükbe szabályokat és tanácsokat is a készülékekkel együtt, vagy erre csak az iskolában, a használat megkezdését sokára követő média témájú tanórákon kerül sor. Munkám során a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatási eredményeiből kiindulva vizsgálom az óvodás és iskolás korosztály médiahasználatának különbözőségeit, továbbá felmérem óvodáskorú gyermekek és szüleik médiahasználati szokásait, ismereteit. Kutatásomban 3−6 éves gyermekekkel készített interjúkkal, valamint szülőkkel végzett kérdőíves módszerrel gyűjtök kvantitatív és kvalitatív adatokat arról, hogy a szülők hogyan állítanak fel szabályokat a gyermekeik médiahasználatához, együtt használják-e velük a digitális eszközöket, valamint kapnak-e és igényelnének-e segítséget a médiatudatosságra való neveléshez. Előzetes felvetésem és a korábbi kutatások szerint (Konok, Bunford, & Miklósi, 2020; Danacs & Pintér, 2015) a gyermekek már óvodáskorban aktív használói a digitális eszközöknek, és kognitív képességeikre, fejlődésükre is hatással van. Kutatásom és a szakirodalom áttekintése során beigazolódott, hogy a médiatudatosságra nevelésben az elsődleges és másodlagos szocializációs terek együttműködése a legcélravezetőbb (Bartal (2020), Moreno (2013). A kérdőíves kutatásban résztvevő szülők szerint fontos, hogy a gyermekek médiatudatosságra nevelése már óvodáskorban megkezdődjön, amit elsősorban saját, szülői feladatuknak ítélnek meg, de igénylik abban a nevelési intézmény, az óvoda támogatását. A kutatásom kiindulópontot adhat annak meghatározásához, hogy érdemes-e és amennyiben igen, milyen módon érdemes az óvodáskorú gyermekeket nevelő szülőket támogatni a médiatudatos gyermeknevelésben.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Szociológia
Azonosító kód:15188
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 08:32
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 08:32

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap