Továbbtanulási és intézményválasztási motivációk az elitgimnáziumi tanulók körében

Varga, Kristóf (2022) Továbbtanulási és intézményválasztási motivációk az elitgimnáziumi tanulók körében. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
446kB

Absztrakt (kivonat)

Interjús kutatásomban a továbbtanulást, az azzal kapcsolatos döntéseket, illetve az a mögött álló motivációkat vizsgáltam az elitgimnáziumi tanulók körében. A kutatás mintáját a volt középiskolám, a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium jelenlegi végzős és már végzett, felsőoktatásban továbbtanult diákjai adták. A kutatásban lehatároltam az elit intézményeket és meghatároztam ezek fogalmát, kitértem a továbbtanulás és a kulturális tőke kapcsolatára, az elit gimnáziumba járás pozitívumaira és negatívumaira, a továbbtanulási „kényszerre”, illetve elsődleges kutatási kérdésként megvizsgáltam, hogy ezen gimnáziumban tanuló és tanult diákok mennyire szeretnének saját belátásukból adódóan továbbtanulni, illetve mennyiben vannak befolyásolva kapcsolataik és környezetük által, beleértve családjukat, barátaikat és tanáraikat egyaránt, a meghozott döntésük tekintetében. A felállított hipotézis, miszerint az elitgimnáziumi tanulók szeretnének saját belátásukból adódóan továbbtanulni és tényleges egyéni döntésként jellemezhető a felsőoktatásban való részvételük, ezen minta alapján egyértelmű megerősítést nyert. A kérdezettek minden esetben saját és nem egy elvárt, illetve más véleményére alapozó döntésről számoltak be, amit többször is megerősítettek az interjúk során. Tudatosak és határozottak voltak a továbbtanulási döntéseikkel kapcsolatban, melyet gyakran már a középiskola kezdetekor meghoztak és eszerint alakították tanulmányikat. Fontos felhívni a figyelmet azonban a minta szűkösségére és annak behatároltságára. A kutatás kifejezetten egy vidéki gimnáziumban vizsgálódott, így ezen eredmények nem általánosíthatók egyéb, kifejezetten fővárosi gimnáziumokra, ahol a korábbi vizsgálódások egészen más eredményeket tártak fel.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Szociológia
Pszichológia
Azonosító kód:15151
Képzés/szak:Szociológia
Elhelyezés dátuma:10 Jan 2023 11:38
Utolsó változtatás:10 Jan 2023 11:38

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap