Érzelmi és szociális kompetenciák vizsgálata a Nemzeti alaptantervben

Kriszt, Katalin (2021) Érzelmi és szociális kompetenciák vizsgálata a Nemzeti alaptantervben. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Kriszt_Katalin.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Kriszt_Katalin.pdf

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt évtizedekben a közoktatással foglalkozó szakemberek elkezdték felismerni a szociális- és érzelmi kompetenciák jelentőségét. (Zsolnai és Józsa, 2003) Az említett kompetenciák fejlesztésére nagyobb szüksége van a diákoknak, mint valaha, mivel a szocializációs környezetünk megváltozott, a pandémia okozta online oktatás és az emiatt létrejött izolálódás miatt. Az oktatási rendszer struktúrája a technológia gyors fejlődése és jelenlegi világjárvány miatt kialakult körülmények következtében, nagymértékben átalakult. Az online térhódítás és az emberi érintkezés kerülése még nehezebb helyzetbe hozza a pedagógusokat. A körülmények ellenére és inkább a kialakult helyzethez alkalmazkodva szükségesnek tartom, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon a szociális és az érzelmi kompetenciák fejlesztése. Az érzelmi intelligencia fejleszthető, helyes érzelmi kommunikáció alkalmazása érdekében a diákoknak és a tanároknak is szükségük van ezekre a készségekre, a tanulási folyamatok hatékonyságának és eredményességének a fokozása érdekében (Goleman, D. 1997). A kutatásomban azt vizsgálom, hogy az integratív szociáliskompetencia-modell öt eleme (Csapó, Zsolnai, 2011) miképp jelenik meg a Nemzeti Alaptantervben. A vizsgálat az általános iskola alsó tagozatára fókuszál, mivel a gyermekek érzelmi kifejező készségei ebben a korban jobban formálhatók (Lane és Schwartz,1987). A kutatás módszertana egyfelől a Nemzeti alaptanterv tartalomelemzése, amely fényt derít arra, hogy a magyar oktatás irányelveiben mennyire és milyen minőségben van jelen a szociális érzelmi kompetenciák fejlesztése. Emellett gyakorlati szempontból felülvizsgálva a tartalomelemzést, Zsolnai Anikóval készített strukturált interjú segítségével, kitekintést végzek, amelynek célja a szociálisan kialakult emocionális mechanizmusok kommunikációjának kutatása az oktatási környezetben és az általános iskolásokat oktató pedagógusok körében. A kutatás eredménye, hogy a NAT tartalma részben tér ki az érzelmi képességek, szociális kommunikáció fejlesztésére, a megküzdési stratégiákat csak érintőlegesen említi. A szociális problémamegoldó és -érdekérvényesítő képességek fejlesztése megfigyelhető a vizsgált dokumentumban, a kitekintés során fény derült a szocioemocionális kommunikáció hiányára a pedagógusok körében.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Pszichológia
Azonosító kód:14700
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:02 Szept 2022 13:26
Utolsó változtatás:02 Szept 2022 13:26

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap