Az értékvezérelt vezetés támogatása kreatív coaching eszközökkel

Uzsák, Éva (2021) Az értékvezérelt vezetés támogatása kreatív coaching eszközökkel. Postgraduális szakdolgozat, BCE Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Absztrakt (kivonat)

2020-ban a munka világa a COVID-19 kiváltotta pandémia hatására végérvényesen megváltozott, felgyorsítva olyan korábban is látható átalakulási folyamatokat a szervezetekben, amelyek nem csak strukturális és működési folyamatokat érintő változásokat, de a vezetői kihívások átalakulását is hozták. A Bridge Budapest, mint kifejezetten értékvezérelt és hosszútávon gondolkodó vezetőket és vállalatokat összekapcsoló nonprofit szervezet a 2020 nyarán lefolytatott kutatásában arról számolt be, hogy a világ változásai mentén folyamatos újra-tervezésre kell berendezkednie a vezetőknek és a vállalatoknak. „Amihez a referenciapontokat az értékeink adják, és nem pusztán a számok” (Bridge Business, 2020). Ezek mellett lehet hosszú távon kitartani. Az értékek jelenthetik azt a stabil alapot, amelyekből kiindulva érdemes az üzleti célok irányait meghatározni, a sikert pedig számok helyett minőségi aspektusok mentén újra-keretezni. A fentiek is alátámasztják azt a gondolatot, amely a jelen dolgozat első számú hipotézise is, miszerint a vezetői értékek és az értékvezérelt vezetés témakörével – bár a fogalmak nem újkeletűek, – érdemes lehet sokkal tudatosabban foglalkozni. Érdemes elgondolkozni, hogy a vezetői coaching folyamatokba is integrálható a vezetői értékek felszínre hozásának és tudatosításának folyamata, majd az ezt követő értékekre való építkezés szisztematikusságának erősítése a vezetői coaching keretein belül. Elfogadva azt a feltételezést, hogy egy folyamatosan változó, gyorsuló és kiszámíthatatlan, összefoglalóan VUCA világban a vezetői stabilitás és elkötelezettség mértékét, valamint a szervezeti értékteremtés irányait az értékek határozzák meg. Izgalmas kérdés, hogy vajon a vezetők foglalkoznak-e vezetői értékeik meghatározásával, és tudatosan építenek-e kritikus helyzetekben és mindennapi működésük során azokra. A jelen dolgozat célja kettős, egyrészt megvizsgálni az érték fogalmát, az értékvezérelt vezetés gondolatának alapjait és relevanciáját, majd feltárni, hogy a gyakorló vezetők foglalkoznak-e tudatosan a vezetői értékeikkel, végül választ adni arra a kérdésre, hogy a vezetői értékekkel való szisztematikus munka értelmezhető-e a coaching keretein belül. A dolgozat második hipotézise azon a feltételezésen alapul, hogy bár mindenki rendelkezik értékekkel, amelyek születésétől fogva formálódnak, egyfajta iránytűként funkcionálva motivációknak, a helyzetértékelésnek és a viselkedésnek, a felsorolt értékeknek sok esetben nem vagyunk tudatában. Nem fogalmazzuk meg őket transzparensen, akár részletesen kifejtve, mások számára is érthető formában. A hipotézis ebből következően az, hogy nincs ez másként a vezetői értékek esetében sem, azzal kiegészítve, hogy a vezetői értékeinket akár választhatjuk, tudatosan formálhatjuk is, tehát azok felszínre hozása vagy megalkotása egy szükséges első lépés az értékvezérelt vezetői működés felé. Az általam javasolt megközelítés szerint ebbe a folyamatba érdemes segítségül hívni a kreativitást és a kreatív coaching eszközöket, mint ideális és adekvát közeget teremtő pilléreket az értékekkel való munkához. A jelen dolgozat hipotéziseinek vizsgálata, a szakirodalmi kutatáson túl, saját, nem reprezentatív, minőségi mintavételen alapuló kutatás mentén történik. A kutatást 2021 áprilisában, jellemzően több éves vezetői tapasztalattal rendelkező vezetők körében folytattam. A kutatásban résztvevő 65 vezető több, mint 50%-a elsőszámúvezető vagy felsővezetői pozíciót tölt be. 80%-uk több, mint 5 év vezetői tapasztalattal rendelkezik. A kutatás kitér arra, hogy a vezetők foglalkoznak-e tudatosan a vezetői értékekkel, látnak-e az értékekkel való tudatos munkában akár kifejezett versenyelőnyt, és milyen típusú vezetői kihívások esetében adnak számukra az értékek stabilitást. A kutatás alapján azokra, a kérdésekre is választ kapunk, hogy el tudják-e képzelni a vezetők az értékekkel való munkát coaching folyamatban, és hogy szívesen használnak-e, illetve adott esetben milyen kreatív eszközöket az értékfeltárást, értékalkalmazást támogató coaching folyamatok során. Dolgozatom végén bemutatok 5 olyan, saját tapasztalatomat, tanulmányaimat és jövőbeni coach működésemre vonatkozó elképzeléseimet ötvöző konkrét javaslatot kreatív eszközökre építve, amelyekről úgy hiszem, hogy megfelelő és izgalmas keretet adhatnak a vezetői értékmeghatározáshoz, és az értékek mentén való tudatos vezetői működés támogatásához a coaching folyamatba ágyazva.

Tétel típus:Postgraduális szakdolgozat
Témakör:Vállalati vezetés és politika
Pszichológia
Azonosító kód:14205
Képzés/szak:Vállalati belső és vezetői coach
Elhelyezés dátuma:04 Nov 2021 13:48
Utolsó változtatás:16 Márc 2022 14:39

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap