Nagyvállalati környezetben megvalósuló coaching szemléletű vezetés előnyei

Fuchs, Szandra Titanilla (2021) Nagyvállalati környezetben megvalósuló coaching szemléletű vezetés előnyei. Postgraduális szakdolgozat, BCE Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Nagyvállalati környezetben megvalósuló coach szemléletű vezetés előnyeit vizsgáló dolgozatomban a következők et sikerült megfigyelnem. A coach szemléletű vezetés egy olyan emberközpontú, támogató vezetési forma, mely újfajta vezetői kompetenciák tudatos alkalmazását kívánja meg. A coaching pedig az a folyamat, mely a coacholt alanyt magasabb teljesítményre sarkal lja a coach kíséretében. Ahol pedig az üzleti siker a munkavállalók teljesítményén múlik, ott ez a fajta szemlélet lehetőségeket hordoz a közös siker és a vállalati prosperitás elérésére. A tudatosság fejlesztése, a felelősségvállalás növelése, csapat ösztönzése mind olyan vezetői képességek által érhető el, melyek alapját képezik egy coach szemléletű vezető eszköztárának. A coach szemléletű vezetés meglátásom szerint Magyarországon még nem tekint vissza nagy múltra. A kutatások hazánkban ezen a téren viszonylag új keletűek és meglátásaim szerint lehetne még összetettségükön javítani, módszertanukon változtatni, akár mélyíteni. Dolgozatomban ezért azt céloztam meg, hogy a coaching szemléletű vezetés helyét pontosítsam a vezető beosztott kapcsolatban és egy kiindulópontot adjak a téma modern, összetettebb kutatásának. Számomra fontosnak tűnt az a szemlélet is, hogy átfogóan sikerüljön bemutatnom a coach szemléletű vezetői stílust is. Legfőképpen azért választottam a coach szemléletű vezetés elemzését és előnyeinek bemutatását dolgozatom témájának, mert nagyvállalati környezetben láthattam és tapasztalhattam annak gyakorlati hasznát. Engem is vezettek már ebben a szemléletben és én is vezettem már használva a coach szemléletű vezetés eszköztárát. Célom volt még ennek a fajta szemléletnek a tudományosabb platformra helyezése. Feladatomnak tűztem ki a szakdolgozat eszközeivel a kutatás végén rávilágítani azokra az előnyökre, melyek használhatóak mind nagyvállalati mind kis és középvállalkozások közegében. Mivel fontosnak tartottam mélyebb hátteret adni munkámnak, ezért a dolgozat elméletéi hátterében bemutatásra kerülnek azok a főbb vezetői modellek, stílusok és képességek, melyek elengedhetetlenek a coach szemléletű vezetés alapvetéseinek megértéséhez, annak esetleges kritikus vizsgálatához. Így különbséget tettem a coaching, a coach szemléletű vezetés és a vállalati belső coach működése és fogalma között. Kifejtettem Kurt Lewin klasszikus vezetői modelljének három fajtáját és röviden vázoltam Hersey és Blanchard helyzetfüggő vezetési stílusát, mivel a coaching szemléletű vezetés egyik kritériumának gondolom, hogy nem minden helyzetben lehetséges vagy előnyös a használata. Salovey és Mayer definícióján keresztül kerül bevezetésre dolgozatomban az érzelmi intelligencia, melynek megléte egyik alapfeltétele a coaching szemlélet vezetésnek és amely egyre nagyobb teret nyer általában az emberek vezetésben is. A dolgozatban bemutatásra került Julie Starr kutatásai alapján a coach szemléletű vezetés öt legfőbb képessége, melyre ez a típusú vezetés épül pl.: összhang és kapcsolat kialakítása, fókuszált figyelem, konstruktív visszajelzés, rugalmas vezetői stílus és hatékony kérdezéstechnika. A kutatásomhoz forráskutatást és a szakanyagok feldolgozását végeztem, majd strukturált interjúkat készítettem, hét, általam, jól indokolt kritériumok útján kiválasztott coaching szemléletű felső és középvezetővel az ország ismert és prosperáló vállalataitól (ALDI, Rossmann, Allianz, OTP, MOL stb.) és a kontrasztivitás miatt egy kkv vezetőjét is bevontam az interjúalanyok körébe. Az elemzés fejezetében interjúalanyaimat röviden bemutattam, hogy ezzel is validáljam válaszaikat, alátámasszam a kutatás eredményeit. A válaszokat megpróbáltam egy általam vélt vezérszálon keresztül bemutatni és elemezni, azokhoz kritikus kérdéseket megfogalmazni az elméleti háttér ismeretében. Az eredményeik az alábbiakra világítottak rá: az interjúalanyainak válaszai alapján a cég számára tehát a coaching személetű vezetés előnyösebb piaci kereteket teremt, jobb reputációval, elégedett ügyfélkörrel. A munkavállaló számára jobb vállalati környezetet biztosít és lehetőséget a fejlődésre, a csapat számára eredményességet, jobb együttműködést, a vezető számára pedig csökkenő túlterheltséget, mivel számíthat a kollégák és beosztottak képességeire és problémamegoldó képességére, egyben népszerűségre és szélesebb körű elfogadottságra tehet szert általa. Kritikus meglátásom a témával kapcsolatban az, hogy ehhez évek tapasztalata és sok önképzés kell, amelyhez a kitartás és elkötelezettség úgy vélem nem biztos, hogy minden vezető pozícióba kinevezett emberben megvan. Mivel hazánkban ez a vezetői szemlélet nem kötelező kritérium sem a kiválasztásnál, sem az előléptetésnél, így ez még hosszú évek kérdése, hogy valójában itthon el tud e terjedni, vagy egyáltalán egy szűkebb, nyitottabb rétegen kívülre el tud e jutni? Másik kritikus érvem a főtémámmal szemben, hogy meglátásom szerint nem minden szituációban állja meg a helyét a coach szemléletű vezetés. Véleményem szerint erre jó példa Hersey Blanchard modelljének diktáló stílusú vezetéséhez kapcsolódó beosztott típus személyisége, aki új, ismeretlen beosztásba lép, tapasztalatlan, esetleg motiválatlan vagy kevés az önbizalma, vagy bizonyos feladatokat kerül. Ezekben az esetekben a coach szemléletű vezetés helyett szükség lehet egy autokratikusabb stílusra. Viszont ez nem mond ellent a coach szemléletű vezetés más helyzetekben tapasztalható előnyeinek.

Tétel típus:Postgraduális szakdolgozat
Témakör:Vállalati vezetés és politika
Azonosító kód:14154
Képzés/szak:Vállalati belső és vezetői coach
Elhelyezés dátuma:02 Nov 2021 09:44
Utolsó változtatás:08 Ápr 2022 08:21

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap