A csodakérdés – a vágyott állapot megteremtésének helye, szerepe, jelentősége és eszközei a coaching folyamatokban

Béres, Károly (2021) A csodakérdés – a vágyott állapot megteremtésének helye, szerepe, jelentősége és eszközei a coaching folyamatokban. Postgraduális szakdolgozat, BCE Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
349kB

Absztrakt (kivonat)

A vállalati belső és vezetői coach szakirányú továbbképzés keretein belül, többféle coaching folyamattal, módszerrel és eszközzel ismerkedtünk meg. A stílusok és a pszichológiai háttér megismerése, segített abban, hogy melyek azok a módszertanok, amelyek közel állnak hozzám, és melyek azok, amelyeket nem érzem a „részemnek”, nem ott tartok, nem én vagyok. Léprésről lépésre alakult a coach identitásunk, és alakul tovább a következő időszakban is. A tanulási és gyakorlási idő fokozatosan megerősített abban, hogy a megoldásfókuszú coaching az, amely a személyiségemhez legközelebb álló módszer, a megismert folyamatok közül. Ezzel kezdtem el behatóbban foglalkozni. Dolgozatom a brief coahingból ismert eszközzel, a csodakérdéssel foglalkozik. Ezen belül a coaching folyamatban elfoglalt szerepét, az ügyfélre gyakorolt hatását, helyes időzítését és használatának buktatóit. Többek között arra keresem a választ, hogy mi kell ahhoz, hogy az ügyfél ne csak tudja a csoda létrejöttét, hanem érezze is azt, el tudja képzelni az áhított állapotot, benne és jelenidőben élje át a megtörtént változást. Mit jelent a vizualizáció, és ennek mennyire fontos és erős, az agyi tevékenységre gyakorolt hatása. Miben segíti elő a megalkotott kép az érzéseink átélését. Ehhez kapcsolódóan továbbá, hogy mennyire fontos a jó történetmesélés, a storytelling a coaching folyamatok során. Hogyan érhető el jó sztorikkal, hogy az agyi kémia segítse az ügyfél munkáját. Vizsgálom a csodakérdés után a folyamatban kulcsfontosságú kérdések használatát és ezek hatását a kialakult érzések megerősítésében. Arra is keresem a választ, hogy mi a helyes időzítése a csodakérdésnek a folyamaton belül, és hogy milyen buktatókkal jár, ha nem készítjük elő a „terepet”. Ehhez saját coaching folyamataimból vettem a példákat, ezeken keresztül mutatom be, önreflexióval. Bemutatom továbbá, hogy a tranzakció analízisből megismert én-állapotok közül melyik az, és miért, ahol a legjobban működik a csodakérdés és a storytelling, melyik én-állapotból lehet coachként ezt a legjobban és legtámogatóbban megvalósítani, és ezzel milyen én-állapotot hívok meg az ügyfélben, ami nagyban segíti az érzések kialakítását. Az akciótervezés sikeréhez részletezem a megfordított Kirkpatrick modellt, amely bebizonyítja, hogy a csoda létrehozása, a vágyott állapot meghatározása és megélése nagyban segíti és gyorsítja a leghatékonyabb akcióterv megalkotását, és az első lépések kidolgozását, garantálva az ügyfél előrehaladását az ülések során. A dolgozat végén összegzem a tapasztalataimat és a feldolgozott irodalmat, a megválaszolt kérdéseket, és a következtetések alapján leírom, hogy milyen esetekben a leghatásosabb használni a csodakérdést, mint eszközt a coaching folyamatok során.

Tétel típus:Postgraduális szakdolgozat
Témakör:Vállalati vezetés és politika
Azonosító kód:14148
Képzés/szak:Vállalati belső és vezetői coach
Elhelyezés dátuma:02 Nov 2021 09:01
Utolsó változtatás:08 Ápr 2022 08:16

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap