A Koreai Hullám puha ereje Dél-Korea film- és zeneiparán keresztül: A magyar fogyasztók viszonyulása a koreai kulturális termékekhez

Bálint, Sára Réka (2021) A Koreai Hullám puha ereje Dél-Korea film- és zeneiparán keresztül: A magyar fogyasztók viszonyulása a koreai kulturális termékekhez. BA/BSc szakdolgozat, BCE Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

A XXI. században már egy globalizált világban élünk, hétköznapjainkban a globalizáció hatásai vesznek minket körül. A kultúra iránti kereslet és kínálat is növekedett az utóbbi években, és az egyik ország, amely ebből a trendből előnyt tudott kovácsolni az Dél-Korea. Az utóbbi évtizedben az internet segítségével a dél-koreai populáris kultúra futótűzként terjedt szét a világ minden részére. A „Koreai Hullám” néven ismert jelenség foglalja magába a koreai tömegkultúra népszerűségének növekedését. Ez egy összefoglaló név, amelybe többek közt beletartozik a zene, a filmek, a sorozatok, a számítógépes játékok és a koreai konyha, de még sok más is. Szakdolgozatom során Dél-Korea puha eszközei közül a Koreai Hullámra fogok fókuszálni azzal a céllal, hogy kiderítsem melyek a legfontosabb soft eszközei az országnak, és ezek hogyan teljesítenek. A következő kutatási kérdésekre keresem a választ: Melyek a Koreai Hullám fő kulturális eszközei és hogyan mutatkoznak meg? Hogyan járulnak hozzá ezek az eszközök Dél-Korea gazdaságához? Milyen más iparágakat, területeket befolyásolnak? A magyar fogyasztók hogyan viszonyulnak a koreai kultúrához? Mely termékek ismertek itthon? A szakdolgozat háttéranyagát a kutatási témából adódóan elsődlegesen szekunder kutatásból származó információkra alapoztam. A koronavírus helyzetre tekintettel személyesen nem tudtam könyvtárakat felkeresni, így internetes forrásokból dolgoztam. A magyarországi trendek megismerésére egy kérdőívet készítettem. Kérdőívem megtervezésekor elsősorban olyan kérdéseket tettem fel, amelyek arról adnak egy képet, hogy a magyar kitöltők mennyire ismerik a koreai kultúrát és a koreai termékeket, valamint a dolgozatom során említett kiemelt témákhoz hogyan viszonyulnak. Vajon mi vonzza az embereket a koreai kultúra iránt, miért fogyasztanak koreai termékeket? A Hallyu csak egy kifejezett terméke érdekli őket, vagy esetleg a Hallyu más elemei is hatással vannak rájuk? Magyarországon vajon lenne-e érdeklődés valamilyen koreai kulturális esemény iránt, mondjuk egy K-pop koncertre? A filmipar és a zeneipar puha ereje abban rejlik, hogy általuk a világ minden részén emberek millió kezdtek el érdeklődni a dél-koreai kultúra iránt, ami Dél-Korea gazdaságára és globális helyzetére is pozitív hatással volt. Az ország gazdasági növekedését pedig folyamatosan támogatja, mivel egyfajta spillover hatással van az ország más szektoraira. A kutatásom során igazolódott, hogy a koreai kultúra iránt érdeklődők inkább a női nemhez tartoznak, a férfiakat kevésbé érdekli, és ez a nemzetközileg megfigyelhető trendre is igaz. A fogyasztók többsége valóban inkább a fiatal korosztályhoz tartozik. Az kitöltők véleménye Dél-Koreáról rendkívül pozitív volt, a zenéket, sorozatokat, híres K-pop bandákat, szépséget, divatot, finom ételeket, nemzeti értékeket és még sok más pozitív dolgot kapcsoltak az országhoz. Dél-Korea kultúra által előállított puha erő az utóbbi években megerősödött, a kulturális termékek nemzetközi sikerének köszönhetően az ország megítélése egyre pozitívabb. A legnagyobb szerepe talán a technológia fejlődésének volt abban, hogy mindez lehetségessé vált, hiszen az internet, a streaming szolgáltatók és a közösségi média elfogadóbbá tette az embereket és lehetőséget adott arra, hogy más országok kultúrájával is megismerkedjünk. Magyarországon, csakúgy, mint a világ legtöbb más országában szintén megfigyelhető a Koreai Hullám jelensége, nem csak a K-pop és a K-drámák, hanem más kulturális termékek iránt is érdeklődnek az emberek, így a jövőben remélhetőleg Magyarország is helyszínéül szolgálhat majd minél több koncertnek és más koreai kultúrával kapcsolatos eseménynek. A két ország kapcsolata az utóbbi években egyre szorosabbá vált, egyre több koreai vállalat működik Magyarországon. Jövőbeli kutatási lehetőség lehet akár egy nagyobb adatgyűjtés utáni további elemzés, és mivel a Hallyu egy viszonylag új, fiatal téma, így a következő években is érdemes lehet kutatni a jelenség gazdasági növekedésre és társadalomra való hatásait.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Kultúra, közművelődés, sport
Azonosító kód:14064
Képzés/szak:Gazdálkodási és menedzsment
Elhelyezés dátuma:26 Okt 2021 11:07
Utolsó változtatás:18 Márc 2022 13:22

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap