Nonprofit nagyköveti hálózatok vizsgálata a hálózatkutatás és a forprofit márkanagyköveti programok tükrében

Tauber, Pálma Krisztina (2020) Nonprofit nagyköveti hálózatok vizsgálata a hálózatkutatás és a forprofit márkanagyköveti programok tükrében. MA/MSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vezetéstudományi Intézet. Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Tauber_Palma_Krisztina.pdf

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Tauber_Palma_Krisztina.pdf

Abstract

Dolgozatomban a nonprofit nagyköveti hálózatokat vizsgáltam hálózati és márkanagyköveti mivoltukra fókuszálva. Egy nonprofit nagyköveti hálózat olyan egyének szervezett csoportja, akik elhivatottak a nonprofit missziója iránt és küldetésüknek érzik a szervezet és a képviselt ügy népszerűsítését. Arra kerestem a választ, hogy miért lehet érdemes nagyköveti hálózatot építenie egy nonprofit szervezetnek, milyen előnyökkel járhat, hogyan tudja támogatni a szervezet misszióját, és hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a hálózat kiépítése és működtetése során. Ehhez szekunder és primer kutatást is végeztem. Szekunder kutatásom során három fő témakört vizsgáltam annak érdekében, hogy differenciált képet alkothassak a nonprofit nagyköveti hálózatokról, és javaslatokat fogalmazhassak meg a kiépítésükre és működtetésükre vonatkozóan. Vizsgáltam a hálózatkutatás e témában releváns eredményeit, tanulmányoztam a forprofit szektor márkanagyköveti programjainak nonprofit szektorba átemelhető jógyakorlatait, és elemeztem a nonprofit nagyköveti hálózatokhoz kapcsolódó szakirodalmat. Könyveket, blogokat, cikkeket, tanulmányokat, pályázati kiírásokat, valamint statisztikai adatokat vizsgáltam a három témakörben. A szekunder kutatásom eredményeit egy szempontrendszer kidolgozásához használtam fel, ami meglévő nonprofit nagyköveti hálózatok elemzéséhez, vagy új hálózatok kiépítéséhez szolgálhat eszközül. Primer kutatásom során mélyinterjút készítettem és kérdőíves kutatást végeztem. Az interjúhoz a Nők a Tudományban Egyesületre esett a választásom, akik 2013 óta működtetnek nagyköveti hálózatot, így már kellő tapasztalattal rendelkeznek ezen a téren. Az interjút az egyesület ügyvezetőjével készítettem, aki egyike volt a nagyköveti hálózat megálmodóinak és elindítóinak a szervezetnél. A kérdőíves kutatás során 15 jelenlegi nagykövetet kérdeztem arról, hogy mi motiválta őket a csatlakozáskor, és mi a legnagyobb hozadéka számukra a nagykövetségnek. A primer kutatás eredményeit összegezve végig elemeztem az egyesület nagyköveti hálózatát a kidolgozott szempontrendszer alapján, azonosítottam az erősségeit és további fejlesztési lehetőségeket fogalmaztam meg. A dolgozat egy bevezetéssel indul, amiben bemutatom a választott témát, a személyes kötődésemet a témához és a dolgozat felépítését. Ezután áttértem a kutatásmódszertan bemutatására, amit a szakirodalomelemzés követ. Ebben sorra vettem a három kutatási fókuszterületet. A hálózatkutatás kapcsolódó eredményein belül vizsgáltam a kapcsolati hálók természetét, áttekintettem a fontosabb fogalmakat és tanulmányoztam a hálózatok stabilitását befolyásoló tényezőket. A forprofit nagyköveti programok esetén vizsgáltam, hogy hogyan és milyen nagyköveteket keresnek a cégek, mi jellemzi az együttműködésüket, és összehasonlítottam a márkanagyköveti programok kétféle modelljét. A nonprofit nagyköveti hálózatok tanulmányozását az önkéntességre vonatkozó statisztikák vizsgálatával kezdtem. Majd áttekintettem a hasonlóságokat a forprofit és a nonprofit szektor márkanagyköveti programjait illetően, valamint vizsgáltam, hogy milyen hozadéka lehet egy ilyen hálózatnak a szervezet és a nagykövetek számára. Ezután a szakirodalomelemzés alapján összeállítottam egy elemzési szempontrendszert, aminek segítségével végig elemeztem a Nők a Tudományban Egyesület nagyköveti hálózatát. Az elemzést az erősségek és a fejleszthető területek azonosításával zártam. A dolgozat végén általános jellegű javaslatokat fogalmaztam meg a nonprofit nagyköveti hálózatok kiépítésére és működtetésére, valamint a nagykövetek toborzására és kiválasztására vonatkozóan. Végül pedig összefoglalással és további kutatási irányok kijelölésével zártam a dolgozatot. Egy nagyköveti hálózat amellett, hogy segíti a témában érdekelt egyének egymásra találását, hatékonynak bizonyul a nonprofit szervezet népszerűsítésében, üzenetének terjesztésében is. A mintázatok, információk, viselkedési formák hálózatokban történő terjedésének és a három lépés távolságig terjedő befolyásolási képességnek köszönhetően egy-egy nagykövet közvetve és közvetlenül akár több száz másik emberre lehet hatással. A nagykövetek a képviselt ügy megszemélyesítői, az ő történeteiken keresztül megfoghatóbbá válik a szervezet küldetése, és ezáltal képesek másokat is érzelmileg bevonni a vízió megvalósulásáért folytatott munkába. A nagykövetek sokszor maguk is a szervezet missziójának célcsoportjába tartoznak. Így még hitelesebben tudják képviselni az adott ügyet, valamint értékes inputtal tudnak szolgálni a szervezt számára a célcsoport igényeinek és motivációinak tekintetében. Kutatásom alapján beigazolódott a hipotézisem, miszerint kevés hazai nonprofit szervezet invesztál nagyköveti hálózatépítésbe, miközben működésükhöz és növekedésükhöz sokszor elengedhetetlen az önkéntesek bevonása. Tény, hogy időt, pénzt és energiát igényel egy ilyen hálózat kiépítése és működtetése, viszont meg is sokszorozza a szervezet erőforrásait és lehetőségeit.

Item Type:MA/MSc thesis
Subjects:Management, business policy
ID Code:13713
Specialisation:Vezetés és szervezés
Deposited On:16 Mar 2021 10:41
Last Modified:16 Mar 2021 10:41

Repository Staff Only: item control page