Első Lépés az Automatizált Oktatásfejlesztés Felé: Hogyan tehet szert előnyre szövegelemzési eszközökkel a Corvinus Gazdaságinformatikus képzése?

Csepregi, Dániel (2020) Első Lépés az Automatizált Oktatásfejlesztés Felé: Hogyan tehet szert előnyre szövegelemzési eszközökkel a Corvinus Gazdaságinformatikus képzése? Outstanding Student Paper, BCE, Információmenedzsment szekció. Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/csepregi_d_2020a.pdf

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/csepregi_d_2020a.pdf

Abstract

Az ipari forradalmak elsöprő erejű változásokat idéztek elő, ennek okán mára komplexszé váltak a munkahelyek, amihez igazodnia kell a felsőoktatás résztvevőinek is. Magyarországon hiányzik a nemzeti szinten összehangolt készség előrejelző rendszer ugyanakkor vannak kezdeményezések az oktatás reformálására, azonban továbbra is nehézséget okoz lekövetni a munkaerőpiaci igények változását. Magyarországon 2016-ra nagy mértékben felborult az ICT állások munkaerő kínálati és keresleti egyensúlya. A Budapesti Corvinus Egyetem ambiciózus átalakulás előtt áll, ugyanis 2030-ra Európa TOP 100 a világ TOP 200 egyetemébe kerülhet. A változás érinti az alap- és mesterszakok felépítését is, lehetőséget biztosít ezzel a Gazdaságinformatikus képzésének és kurzusainak áttervezésére. A szerző célja a szövegelemzés módszerével szisztematikusan kinyerni az IT munkahelyeken elvárt képességeket az álláshirdetéseken keresztül. Az elemzés egyrészt azt célozza meg, hogy aktuális álláshirdetési adatok alapján három felügyelet nélküli témabesorolással (LDA, Kközép és LSA eljárással) megfelelően elkülönítsen IT álláskategóriákat. Másrészt, az oktatási tantervhez releváns képességek, kifejezések felkutatásában segítsen. Az eredmények azt igazolják, hogy a felügyelet nélküli témabesorolás nem minden esetben működik megfelelően. A négy legerősebben összetartozó témából három témához sikerült IT állást rendelni. A leggyengébb kapcsolatú témák elemei között azonban sok téma keveredett. A kellően jól elhatárolt témák esetében az Európai Unió alapvető kompetencia adatbázissal (ESCO) összehasonítva legalább 50% átfedés tapasztalható. Az bemutatott eljárás továbbá lehetőséget biztosít a képességek kapcsolatának 3D ábrázolására, és egy jártassághoz szorosan kapcsolódó képességek listázására. A dolgozat három irányból igényel továbbfejlesztést: egyrészt, folytatni az oktatás átszervezésbe történő integrációval, másrészt javítani a módszertanon és lehetővé tenni az időbeli összehasonlítást, harmadrészt kibővíteni más szakterületekre.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. díj
Subjects:Education
Information economy
ID Code:13156
Specialisation:Pénzügy
Deposited On:20 Nov 2020 08:26
Last Modified:20 Nov 2020 08:26

Repository Staff Only: item control page