#NőFilter: a kamasz lányok Instagram használata

Szabó, Hanna Dorottya (2018) #NőFilter: a kamasz lányok Instagram használata. Outstanding Student Paper, BCE, Újmédia szekció.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/Szabo_Hanna_Dorottya_TDK.pdf

Abstract

A Z generáció tagjai a Facebookkal, Instagrammal, Pinteresttel, Tumblrrel, és Snapchattel együtt nőnek fel. A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás azt mutatja, hogy a 15-19 éves korosztály 85%-a rendelkezik okostelefonnal, a 15-29 évesek 70%-nál pedig a készülékek mobilinternettel is el vannak látva, így gyakorlatilag a nap 24 órájában elérhetők számukra a különböző közösségi felületek. Az Instagram alkalmazását a fiatalok 28%-a használja, és 18%- uk naponta megnyitja azt. Jelen kutatás a magyar kamasz lányok Instagram használatát térképezi fel; ezen belül is a nőiesség hangsúlyozására tett tartalmi elemek, és az alkalmazás kimondatlan szabályainak feltárását helyezte a középpontba. A kutatás első lépéseként egy tartalomelemzés született meg, amely során 5 korcsoporthoz (14-18 év) tartozó, 10-10 lány Instagramon publikusan közzétett fotói kerültek elemzésre, tartalmi szempontok, és hiperfeminin jegyek mentén. Második lépésként három kiscsoportos mélyinterjú készült a korcsoportokhoz tartozó lányokkal. Az alkalmak során a megosztott tartalmakat behálózó társas normákról volt szó. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a hiperfemininitás szempontjából nem figyelhető meg szignifikáns eltérés a korcsoportok között, bár egyes tartalmi elemek (például barátság és szerelem) tekintetében más jellemzi a korcsoportokat. A megosztott tartalmak jelentős része selfie, melyek téma nélküliek, csak a selfet ábárzolják. Azaz, nőiességük hangsúlyozásának szempontjából a 14 -18 év közötti lányok hasonlóan viselkednek az Instagram applikációján. A lányok viselkedését saját bevallásuk szerint megannyi faktor befolyásolja: így a szülők, a kortárs csoport véleménye, de az Instagramon influencerek hatása is érezhető rajtuk. A 14 és 18 évesek között reflexióik szempontjából különbség figyelhető meg. Míg a fiatalabbak számára nehezebb ezt felismerni, addig az idősebbek tisztában vannak azzal, hogy az applikáción saját maguk és mások is torz képet mutatnak be magukról. Mégis, az Instagramon kapott visszajelzek nagyban befolyásoljak saját magukról alkotott képüket, és társas kapcsolataikat is. A kutatás rávilágít arra, hogy a digitális térben, elsősorban a hétköznapi kapcsolatok és elvárások alakítják a tartalmakat, amelyek tudatosan vagy tudattalanul befolyásolják azt, hogy milyen magatartás megengedett tinédzser lányként az interneten a kortárs csoport tagjai szerint.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:1. díj
Subjects:Media and communication
ID Code:11255
Specialisation:Kommunikáció- és médiatudomány
Deposited On:26 Jun 2018 11:46
Last Modified:26 Jun 2018 11:46

Repository Staff Only: item control page